JEG TALER IKKE TIL DIG - DU TALER IKKE TIL MIG

22.4.06

Dag 6 - Gellerup parken



Sternberg skriver: Jeg har ikke været i Gellerupparken før. Det første som slår mig er, hvor stort området er. Huse kan opfattes som en form for beboelsesmaskiner. Gad vide, hvilken form form for mennesker, man gerne vil opbevare og udvikle i Gellerupparken? Æstetikken er (som det står skrevet med mørkegråt graffiti på grå væg, et sted i Århus): Grey is legal.


Man kunne meget vel opfatte vores besøg som en fiasko. Da arrangementet skal gå i gang, er kun én lokal dukket op for at se, hvad der skal ske – digteren, Peter Laugesen. Derudover er der kun os og Jakob, fra P2's program Alfabet. De lokale unge, som vi havde regnet med – er blevet væk. Vores arrangement har ikke virket fristende nok på dem, som vi så gerne ville møde. Øv! Øv! Øv! Det var ikke, hvad vi havde regnet med. Vi havde i vores naivitet forestillet os et vældigt fremmøde af folk med familie i vidt forskellige lande.



Først sidder vi og drikker kaffe og sludrer, men det går jo altså bare ikke. Det er hyggeligt, men det går bare ikke. NEJ! Det er helt forkert. Lone, fra biblioteket (Som Community Centeret er en del af) siger til os, at der lige ved siden af er en klub, hvor de unge spiller bordfodbold og i øvrigt laver, hvad de vil. Frank og jeg foreslår, at vi udfordrer dem til en kamp – hvis vi vinder, skal de skrive sammen med os. De takker ja til udfordringen.

Vi venter på at få vores plads i turneringen – en turnering med unge, som bruger masser af tid på at spille. Bordet er glat – hvilket betyder, at spillet foregår i højt tempo. Frank er en habil bordfodboldspiller, men jeg har kun spillet få gange. Med en god bordfodbold-makker, kan jeg lige gå an til at stå for forsvaret – men selvfølgelig vil Frank og jeg få bank!
Frank falder i snak med Chadi. Han vil godt spille noget musik for os, som han har liggende på nettet. Det er ikke det nyeste han har lavet – det nye materiale, vil han bruge til en kommende plade. Det gamle materiale er dog ikke helt dårligt heller – der er et godt flow.
Imens vi lytter til musikken, overtager nogle andre vores plads i bordfodbold-turneringen. Chadi vil godt være med til at skrive, med udgangspunkt i projekt-overskriften: JEG TALER IKKE TIL DIG – DU TALER IKKE TIL MIG.

Chadi Alderbas: JEG TALER IKKE TIL DIG – DU TALER IKKE TIL MIG

nogen siger dit, og nogen siger dat
andre har desværre svært ved at fat',
at jeg taler ik' til dem,
og de taler ik' til mig,
jeg vil hellere hjem
end at tale til dig
Min mund er en kuglepen,
den siger alt uden at snakke
Jeg lægger kortene på bordet,
nu må du gerne pakke
uden at sige et ord
du trækker dig tilbage
og min mund slapper af


Sternberg: JEG TALER IKKE TIL DIG – DU TALER IKKE TIL MIG

Jeg er en sofa
med orme i plyssen
Mit gulv spiller bordfodbold
med din lukkede mund
Mit nubrede tapet er gulnet
af al den snak,
og nu står jeg her på mikrofoner
for dig, min ven
Der går kaffemaskine i digtet
- Det er min gave til dig


Frank Langmack: JEG TALER IKKE TIL DIG – DU TALER IKKE TIL MIG

Blå mod rød
os mod dem
Alle har noget der skal siges
hele tiden
i området mellem forsvar og angreb


Frank sidder sammen med en , der hedder Zahir, og laver noget Human Beat box til en af hans tekster. Jeg skriver sammen med Chadi.

Jeg giver Chadi min hættetrøje/jakke, som han skal skrive noget ud fra. Han giver mig en sort 7-eleven-lighter.

Chadi Alderbas – Med udgangspunkt i rød hættetrøje/jakke

Mit hoved er tomt,
men jakken er fuld,
gid jeg var jakken,
selvom den nok er lavet af bomuld


Sternberg: svar på Chadis tekst

Min jakke er spækket med bomuld
Min lynlås er 100 % metal
Mit hoved prøver at få det hele
til at hænge sammen
Jeg må se mig for,
for at skrive,
hvad jeg ser


Sternberg: Med udgangspunkt i sort 7-eleven-lighter

Min mund er en lighter
Jeg købte den i 7-eleven
i går, af den dejligste ægypter
Fedtet flød fra mine chips,
da jeg først fik en ild op at stå
Bare synd, at jeg skred


Chadi Alderbas: Svar på Sternbergs tekst

Luk din mund, i stedet for at ha' den døgnåben
Den lugter af cigaretter, bajer, Piratos
og alt andet, der findes derinde
Skrid inden min mund går i flammer


En nedslående oplevelse blev vendt til noget positivt, og vi fik gode tekster med hjem. Nogen gange, er det befriende, når man bare må kaste alle planer fra sig, og i stedet få det bedst mulige resultat ud af situationen.



Vi benytter resten af aftenen på at fare vild, på vejene inden i- og udenfor Århus. Klokken 22.45 kommer vi omsider frem til vores nattelogi på Testrup Højskole. Dagen efter skal vi tidligt op til et arrangement i Sprogcenter Randers.