JEG TALER IKKE TIL DIG - DU TALER IKKE TIL MIG

11.4.06

Dag 4 – Vestfyns efterskole

Sternberg skriver:

Arbejdsopgaver, jeg holder af på en gård:

- At samle æg op fra hønsenes reder, for derefter glad at gå ud med 5 æg i en hvid plastspand.
- At posere foran en brændestak (Det sejrrige trickfoto er taget, selvom det ikke ligger her på bloggen. Der er dog personvidner, så jeg må indrømme, at jeg er lige så skidt til at hugge brænde, som jeg er til at bowle).
- At nusse koen, Magda, i nakken, imens traktoren larmer (dog var det at muge ud ikke så slemt, som jeg tror, at jeg ville have syntes førhen – måske er min lugtesans ved at sætte ud?).
- At glo på de søde små lam, og sige: næææh! (Det er en kliche at kalde dem søde, men det er de altså bare: nåååhr!)

- At sidde og drikke kaffe, og sludre.
- At blive kørt rundt med chauffør i en traktor.
Kort fortalt: Nogle gange, bliver man bare glad. Og se, hvordan Frank kløver brændeknuder.

Og så til skrivningen!

Her er nogle gode tekster fra Vestfyns efterskole.

SiBi: Jeg taler ikke til dig, du taler ikke til mig

Jeg taler ikke til dig, fordi du er fremmed. Mor siger, man ikke må tale med fremmede, derfor har jeg ingen venner.
Jeg er helt alene, ingen kender mig, holder af mig, hjælper mig, roser mig!
Du taler ikke til mig – hvem taler du med? Du ved ikke, om du taler med den, du tror, du taler med, og snakker I overhovedet sammen? Kom-mu-ni-ka-tion. Gennem bølger, der varmer hjernen, så den bliver større og til sidst sprænger i luften som en raket, der rammer en meteor – BUM. Men alt det dit liv rummede var 12 taster, et display, og nogle af dine venner, som du tror holder af dig, men i virkeligheden elsker de måske bare at svine dig til for groft, og bagefter sige til de andre, at du selv var ude om det.
Du ved det ikke, for du er ikke sammen med dem. Du er ikke i virkeligheden, du er et sted som ingen kender, og som man ikke kan besøge, selvom man tror, man er til stede.


Parløb:

Lindie: straffebolden (tapebold)

Hvis du er dum, sender jeg straffebolden efter dig. Hvis du ikke er lige som mig, kan du se frem til at få den lige i hovedet.
Straffebolden gør, som jeg vil, som jeg tænker.
Det er mit varemærke, min stil, min sikkerhed, min tryghed, hvis du skulle komme for tæt på!


Sibi: Straffebold (på baggrund af Lindies tekst)

At bestemme. At herske. At være den dominerende, der hundser alle under sig. Der er spærret for al indkørsel, al bevægelse indenfor den personlige grænse. Du må ikke komme for tæt på.
Hvorfor, tror du, bodyguards altid vender hovedet væk fra topfolkene? De lugter! De stinker af egoisme, selvsikkerhed og penge.
Desværre kan lugten ikke vaskes væk, for de er for nærige til at bruge penge på den rensevæske, der skal til. Men andre må ikke vide, de lugter, derfor bruger de penge på mennesker, som får løn for at holde kæft og ikke lukke folk indenfor den personlige grænse.

Og her nogle tekster, hvor dyr kombineres med en genstand:

Sibi: Edderkop med halskæde

Jeg er klam. Æder fluerne rå, når de ubevidst vikler sig ind i mit net af diskussioner. Men jeg vinder – hævder at tabe. Benene under mig bærer mig frem, alle 8, hvis jeg snubler over ben nr. 5 lander jeg på bunden, men hvad gør det, jeg er en klam, dum og ligegyldig edderkop med halskæde.
Mens andre fortæller, at halskæden klæ'r mig mig, falder jeg i ros og positive tanker, der kvæler den virkelige edderkop, som bare er lille og klam. Halskæden falder til venstre, så til højre, vinden og vandet indretter sig – men jeg er for uintelligent til at indrette mig – og jeg vil ikke.

Manja Calundann R.: Beskrivelse af en batteri-tissemyre

Jeg er den nyeste batteri-tissemyre. Jeg er lige blevet valgt af en pige i legetøjsbutikken. Hun vil bruge mig fordi, jeg kan tisse overalt. Jeg er den nyeste form for drillelegetøj. Jeg er bedre end pruttepuden og stinkbolden.
Jeg er tusind gange værre.

Jeg siger bare: det er sejt at gå på efterskole!

Sternberg: Regnorm

Jeg er blød i bolden,
og snoer mig
Sommetider,
når det har regnet i flere dage,
vågner jeg op i en vandpyt

Sternberg: Regnormehalskæde med øksevedhæng

Det smælder i mudder
under min økses blad, når jeg hænger ud
Det rasler metallisk,
når jeg snoer mig op og ned ad din håndvask
Giv op!

Frank Langmack: Beskrivelse af en coca-cola-bamse, som en hest

Jeg er en hest, jeg er en bjørn
Jeg er en hest, jeg er en bjørn
det er umuligt at afgøre
på min røv, står
Made in China


Vi er off – afsted mod Viborg.

3 Comments:

  • Yess!

    Det lyder til at være en fed tur!

    Du skal ha en regulær blog, Jesper, det er tydeligt når man ser hvordan du kan folde dig ud. Jeg har for min del kigget på wordpress, og finder en løsning.

    VH
    /sbn..

    By Anonymous Anonym, at 10:55  

  • Det lyder godt, Simon. Glæder mig til at høre, hvad wordpress er for noget.

    Hep!

    By Anonymous Anonym, at 20:13  

  • Tak for en interessant blog

    By Anonymous Anonym, at 04:18  

Send en kommentar

<< Home